torsdag 6 oktober 2011

Som ni säkert förstår

Som ni säkert förstår av Claudio Magris, utgiven av Forum, 2010

I Som ni säkert förstår befinner sig en sjuk kvinna, en älskad kvinna, en författares musa på ett Vilohem, ett stort ställe fyllt av sömnlösa skugglika varelser. Kvinnan skriver ett brev till Vilohemmets Ordförande för att tacka för att hon fått den unika möjligheten att lämna Vilohemmet och återvända ut i världen. Hon berättar för Ordföranden om mannens behov av henne, hon berättar om deras kärlek och om deras liv.
Utan honom skulle jag inte vara någonting, liksom inte heller han utan mig; en obetydlig kvinna och en obetydlig man som förskräckta ser sig omkring och försöker göra gott intryck men inte ser liljorna på fälten. (sid 36)
Som ni säkert förstår är en av de vackraste kärleksskildringar jag läst. Ömsint skildras parets kärleksakter och människans svårighet att vara ensam. På ett mycket nyanserat och lyhört sätt ger en manlig författare röst åt sin kvinnliga huvudperson, en författare berättar utifrån sin musas perspektiv.

Kan Kärleken besegra Döden? Kan Kärleken beveka Guden? Kan Kärleken övervinna Människans Natur? Som ni säkert förstår är en kort berättelse, på knappt 50 sidor. Ändå innehåller den oerhört stora frågor och en omtumlande känslomässig och intellektuell läsupplevelse. För mig är detta den allra yppersta av litteratur, författaren gestaltar de frågor jag brottas med på ett sätt som leder till en liten förskjutning i min tankeverksamhet och därmed en ökad förståelse av världen. Det här är en författare som verkligen vore en värdig Nobelpristgare.

För att få den här lilla pärlan belyst på ett fackmannamässigt sätt rekommenderar jag att ni läser Björn Wimans recension i DN och Michel Ekmans i SvD. Men läs framför allt boken först för att skapa en egen upplevelse.

Även Enligt O har läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar