måndag 3 oktober 2011

Tematrio - Nobelpriset 2011

På torsdag är det (väl?) återigen dags för Peter Englund att presentera en ny Nobelpristagare. Jag hoppas verkligen att det i år blir någon jag kommer att glädjas åt. Det får mycket gärna bli en kvinna och hon får dessutom gärna vara från Afrika. Vem får Nobelpriset 2011?

Jag tycker verkligen att det är dags att uppmärksamma afrikanska författare, afrikanska kvinnoförfattare. Kvinnoförfattare och feminist kan man faktiskt dessutom vara oavsett könstillhörighet. För även om Nuruddin Farah är en man, är han feminist, en somalisk feminist.

Sultanbrudens skugga av Assia Djebar

Den välutbildade, emanciperade Isma önskar lämna sin make. För att bli fri agerar hon äktenskapsmäklerska och ordnar en ny hustru till honom. För den fattiga, unga Hajila innebär äktenskapet välstånd och instängdhet. Det här är en skildring av våld och förtryck, blandat med ett stråk av hopp - ett skimmer från sagans värld.


Den stulna romanen av Nawal El Saadawi

Här möter vi kvinnor i alla dess skepnader, starka, förtryckta, upproriska. Berättelsen skrider långsamt framåt, byter fokus, tidsperspektiv och interfolieras av drömliknande sekvenser. Språket är vackert, poetiskt, uttrycksfullt. Samtidigt rymmer romanen en intressant skildring av ett Egypten statt i förändring, av ett samhälle i kaos.


Adams revben av Nuruddin Farah

Långsamt och eftertänksamt presenteras en ung kvinna Ebla, som vid 18 års ålder flyr sitt nomadiska hem på landsbygden i Somalia för att slippa gifta sig. Indragen i slaveri, äktenskap, fattigdom och våldsamheter tvingas hon till en ofattbar kamp för att återfinna sin identitet i en värld där människor behandlas som boskap.


"Instruktioner"

Svara i egen blogg eller i kommentarerna här. Om ni svarar i egen blogg, kommentera gärna här så vi hittar er! Lycka till!

8 kommentarer:

  1. Inspirerad av din tematrio lämnade jag tre egna förslag: http://fabulerat.blogspot.com/2011/10/tre-nobelpristagare-om-jag-fick-valja.html

    SvaraRadera
  2. Jag har också fått ihop en trio (troligen samma som förra året) och känner mig väldigt obevandrad i världslitteraturen... Har dock ganska specifika önskemål till akademien ;) http://www.fiktiviteter.se/2011/10/03/nobelpriset-2011-bor-ga-till/

    SvaraRadera
  3. Jag har lämnat mitt förslag- och mina förhoppningar, jag också. http://ingridsboktankar.blogspot.com/2011/10/vem-far-nobelpriset-i-ar.html

    SvaraRadera
  4. Jag svarade så här:
    http://bohemianrhapsody.blogg.se/2011/october/tematrio-nobelpriset-2011.html

    SvaraRadera
  5. Mina tre favoriter finns nu på min blogg :)
    Kolla gärna in och tyck till!
    http://ordforradet.wordpress.com/

    Mathias

    SvaraRadera
  6. Mina förslag finns på www.minaboktankar.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Har lämnat en trio. Och håller tummarna!

    SvaraRadera
  8. Har lyckats få ihop en trio och hållet tummarna inför i morgon!

    SvaraRadera