tisdag 8 november 2011

80 grader från Varmvattnet

80 grader från Varmvattnet av Karin Alfredsson, utgiven a A Nice Noise, 2011

80 grader från varmvattnet är första romanen i en serie om läkaren Ellen Elg, en kvinna som engagerar sig mot orättvisor och förtryck. I den här boken arbetar Ellen under cover som forskare i Zambia. Men egentligen ägnar hon sin tid åt att upplysa och undervisa om sexuell smittspridning, kondomanvändning och familjeplanering. I Sverige finns en grupp aktivister som samlar ihop läkemedel och utrustning, som Ellen smugglar in in Zambia. Men något går snett, en ung flicka förblöder och byborna vänder sig emot den lokala barnmorskan och Ellen. Samtidigt avlider en domare i USAs högsta domstol under mystiska omständighter. Kan de här händelserna hänga samman?

Jag har lyssnat på en uppläsning av författaren och tycker att det fungerade bra att lyssna till henne. I början tyckte jag att hon läste i lite för högt tempo, men det vande jag mig snabbt vid.

"Deckarintrigen" i 80 grader fram Varmvattnet fungerar fint, även om det alltid är lite vanskligt när läsaren vet mer än huvudpersonen. Det gör ju lätt att man uppfattar huvudpersonen som lite osmart. Ellen klarar sig undan detta epitet dock, även om jag nog skulle vilja snacka med henne lite om hennes svårigheter att ta faror på allvar. Spänningsmomenten i boken fungerar således bra. Handlingen som helhet är fängslande, skrämmande och realistisk, utan att vara utstuderat spekulativ (vilket jag tycker att en hel del andra deckare är).

Karin Alfredsson verkar dock ha en annan mission än att skriva deckare, hon tycks ägna sig åt att försöka upplysa läsaren om orättvisor som drabbar kvinnor i tredje världen. Och det lyckas hon verkligen med. Hon skildrar en cynisk verklighet som upprör, skrämmer och väcker avsky. Därför vill jag gärna rekommendera Karin Alfredssons böcker om Ellen Elg, de har ett värde utöver det att de engagerar för stunden.

3 kommentarer:

  1. Jag blev glatt överraskad när jag läste den här boken. Att det faktiskt går att skriva samhällskritiskt i deckarform, utan att det bara blir jobbigt. Har bara läst denna ännu, så jag ser fram emot alla de andra och hoppas de är lika bra.

    SvaraRadera
  2. Jag är också nyfiken på den andra böckerna om Ellen.

    SvaraRadera
  3. Lyssnar på den just nu! :-)

    SvaraRadera