söndag 13 november 2011

Pappor på Fars Dag

Idag är det alla pappors dag och det vill jag uppmärksamma med lite tips om fäder i litteraturens värld. Det finns mycket skrivet om pappor och mycket har skrivits de senaste åren. Här kommer några tips på bra böcker med pappor i centrum. En del av dem handlar om att vara pappa, en del handlar om den pappa man växt upp med.

Afrikanen av J-M G Le Clézio

Min kamp av Karl-Ove Knausgård

Mats kamp av Mats Jonsson

Korparna av Tomas Bannerhed

Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie

Min sons historia av Nadine Gordimer

Markurells i Wadköping av Hjalmar Bergman

Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf

Husfrid av Alison Bechdel

Ut och stjäla hästar av Per Petterson

Mig äger ingen av Åsa Linderborg

3 kommentarer:

  1. Vilken bra boklista! Nu blev jag sugen på att läsa Lagerlöf och Bergman...

    SvaraRadera
  2. kul lista, jag funderade och funderade

    SvaraRadera
  3. Kul att ni gillade, jag försökte blanda stilar och tidsperioder. Gillar starkt både Lagerlöf och Bergman :-)

    SvaraRadera