lördag 10 december 2011

Nobeltipset 2011

 
Jag är idag inte bjuden på Nobelfesten, däremot ska jag på en celeber No Bell-fest (värdens dörrklocka är visst trasig). Även om jag inte befinner mig på den stora festen vill jag så klart uppmärksamma den. Och bästa sättet är väl att lotta ut en fin Nobelklassiker?

De flesta av er vet säkert vid det här laget att jag älskar Brombergs Nobelklassiker. Böckerna är inte bara bra, de är dessutom ursnygga i bokhyllan. Den här gången är det en valfri bok som lottas ut och Casia på förlaget har lovat att den kommer att levereras innan jul. Så vinn en till dig själv, eller ge bort en fin present i julklapp. De böcker ni kan välja mellan är:

Slaven av Isac B Singer
Ungdomens bröd av Heinrich Böll
Absalom, Absalom av William Faulkner
Den omoraliske av André Gide
Jenny av Sigrid Undset
Fallet av Albert Camus
Murphy av Samuel Beckett
I den första kretsen av Alexander Solzjenitsyn
Just så-historier av Rudyard Kipling
Löwensköldska ringen + Charlotte Löwensköld av Selma Lagerlöf
Mitt Europa av Czeslaw Milosz
Ormboet av Francois Mauriac
Älskarinnorna av Elfriede Jelinek

Som vanligt sker tävlingsmomentet i form av en tipsrad. I slutet av detta inlägg finner ni nio tipsfrågor, som ska besvaras. Svaren ska vara inskickade till mig före midnatt tisdag 13/12. Pristagaren kommer att presenteras under nästkommande vecka. Maila in era svar till lyran18[at]gmail.com (ni fattar nog hur man fixar till adressen). Skriv Nobeltipset i ämnesraden så att jag lätt hittar tipsmailen. Om fler av er får samma antal rätt blir det lottning om vem som får det fina priset.

För att få delta vill jag att ni som har bloggar gör lite reklam för tävlingen i ett inlägg på er blogg, där ni helt enkelt länkar hit. För er som inte har någon blogg gäller så klart inte det kravet, ni är välkomna att delta i alla fall. Ni behöver inte i tipsmailet ange er adress, jag kontaktar den som vunnit för att få adressen i stället.

Lycka till!

Nobeltipset

1. Vilken författare har fått en text om Josef Fritzl publicerad i svensk aftonpress?
1. Herta Müller
X. Elfriede Jelinek
2. J-M G Le Clézio

2. Vad heter sista delen i trilogin om Charlotte?
1. Anna Svärd
X. Kristin Lavransdotter
2. Murphy

3. Vem tyckte Strindberg skulle få Nobelpriset i stället för Sully Prudhomme?
1. Lev Tolstoy
X. Henrik Ibsen
2. Anton Tjechov

4. Från vilken lyriksamling kommer meningen Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen?
1. Flykt och förvandling
X. 17 dikter
2. Här

5. Varför gifter sig Michel med Marceline?
1. Hon väntar barn
X. Hon är en rik arvtagerska
2. Den döende fadern vill se Michel gift

6. Om vilken målare har Vargas Llosa skrivit en roman?
1. Gauguin
X. Monet
2. Picasso

7. Vem har skrivit en bok om att få en svårt missbildat barn?
1. José Saramago
X. Kenzaburo Oe
2. Gabriel García Márquez

8. För vilket brott sitter Sjuchov fängslad?
1. mord
x. stöld
2. spioneri

9. Vem får Nobelpriset 2012 om Lyran får bestämma?
1. Joyce Carol Oates
x. Adonis
2. Assia Djebar

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Strålande bra tävling! Ska absolut göra ett försök!

    SvaraRadera
  2. Svaret på nian är väl det enda som ja är helt säker på. Där tycker vi samma du och jag! Hoppas på ett facit så småningom.

    SvaraRadera