fredag 30 december 2011

Sammanfattning - Jorden Runt 3

Under den senaste Jorden Runt-resan har jag läst många riktigt bra böcker, men de senaste månaderna har jag tyvärr tröttnat lite på min egen läsutmaning. Det roligaste har som vanligt varit att läsa resenärernas kommentarer, det är alltid kul att tipsa om böcker.

Sammantaget har jag läst 18 av böckerna, de allra flesta har jag tyckt mycket om.

Jag färgkodar litteraturlistan på samma sätt som under förra årets resa. Gröna böcker har jag läst under resan. Röda böcker hade jag läst sedan tidigare. Lila böcker hann jag inte läsa, men vill läsa senare.

Östeuropa
Ingen konst - Péter Esterházy (Ungern)
En munter begravning - Ljudmila Ulitskaja (Ryssland)
Här - Wislawa Szymborska (Polen)

Mellanöstern
Huset vid moskén - Kader Abdolah (Iran)
Sju stenar till den otrogna hustrun - Vénus Khoury-Ghata (Libanon)
Järngräshoppan - Salim Barakat (Kurdistan/Syrien)

Asien
Den ovillige fundamentalisten - Mohsin Hamid (Pakistan)
De sex misstänkta - Vikas Swarup (Indien)
Båten - Nam Le (Vietnam)

Oceanien
Mot ännu en sommar - Janet Frame (Nya Zealand)
Oscar & Lucinda - Peter Carey (Australien)
Pojken i soffan - Sonya Hartnett (Australien)

Syd/Mellanamerika/Karibien
En historia om läsning - Alberto Manguel (Argentina)
Tant Julia och författaren - Mario Vargas Llosa (Peru)
Annie John - Jamaica Kincaid (Antigua och Barbuda)

Nordamerika
Dödssynden/To kill a mockingbird - Harper Lee (USA)
Lark & Termite - Jayne Anne Phillips (USA)
Himlen i Bay City - Catherine Mavrikakis (Kanada)

Afrika
Minaret - Leila Aboulela (Sudan)
Aké - Wole Soyinka (Nigeria)
Under lejonets blick - Maaza Mengiste (Etiopien)

Västeuropa
Med livet framför sej - Émil Ajar (Frankrike)
En dag - David Nicholls (England)
Alla själar - Javier Marías (Spanien)

3 kommentarer:

  1. Gott Nytt År till dig också Lyran.

    Västeuropa förblev oläst men det kommer nytt år alldeles strax...alla tre verkar ju riktigt bra så de hamnar nog i nån av mina egna utmaningar 2012!

    SvaraRadera
  2. Tack för din fina utmaning, jag hittade till flera titlar som jag aldrig skulle läst annars. Gott nytt läsår!

    SvaraRadera
  3. Det var en rolig utmaning, jag reser gärna igen något annat år.

    SvaraRadera