lördag 7 januari 2012

Felicia försvann - läsning pågår

Jag läser med stor sorg Felicia försvann, en självbiografisk berättelse om en uppväxt fylld av otrygghet, oförutsägbarhet, missbruk, sexuell exploatering och fullständig frånvaro av stabilitet. Ja, Felicia råkar dessutom vara "barnuppfostansexperten" Anna Wahlgrens dotter, och naturligtvis kommer denna bok därmed att bli hett omdebatterad. Men, jag hoppas verkligen att man inte kommer att hamna i diskussioner om vad som är sant och vad som inte är det. För det kan aldrig någon utomstående veta, det kan inte ens de som deltog i dramat veta. För det ryms många sanningar i en och samma verklighet. Och Felicias berättelse är sann för henne, den är nog sann att ha gett henne alla de sår hon bär på. Den är tyvärr också nog sann att ha påverkat Felicia som mamma, historien går vidare. Jag hoppas att Felicia finner det stöd hon behöver, jag önskar att hon finner inre trygghet och tillit till sig själv. Tyvärr tror jag inte att vägen via TV-sofforna kommer att ge henne detta. Men jag hoppas ändå att hon känner att hon har rätt att själv avgöra vilka personer hon vill ha kontakt med. Tyvärr får man ju ändå alltid dras med "den inre mamman" och alla skador som åsamkats självkänslan.

Andra som skriver om Felicia är Aftonbladet, Expressen.

5 kommentarer:

  1. Det här låter som en intressant bok - läser just nu "Du gamla, du fria" av Liza Marklund, men letar hela tiden efter nya boktips.

    SvaraRadera
  2. Det är synd om människorna.

    SvaraRadera
  3. Ja, det här är en läsvärd bok, Carita.

    Så sant som det är sagt, Ivana.

    SvaraRadera
  4. Men visst är titeln också en låt av Cornelis Vreeswijk - som lär hänga ihop med Aksel Sandemoses Varulven. Hur kan jag dock inte redogöra för just nu. Nån som minns?

    SvaraRadera
  5. Wikipedia säger att Varulven inspirerat till gestalten Felicia, men hur vet jag inte.

    SvaraRadera