måndag 2 januari 2012

Topplistan 2010

Dags att posta mina gamla Topplistor så att jag kan hålla lite ordning och reda. Böckerna är listade utan inbördes ordning och listan är konstruerad utifrån de "betyg" jag satt på böckerna samt utifrån mina minnen av dem.

Lolita - Vladimir Nabokov
Darling River - Sara Stridsberg
Utvandrarna - Vilhelm Moberg
En tyst minut - Siegfried Lenz
Vägen - Cormac McCarthy
Den store Gatsby - F Scott Fitzgerald
Lark & Termite - Jayne Anne Phillips
Andarnas hus - Isabel Allende (bäst!)
Himlen i Bay City - Catherine Mavrikakis
Utrensning - Sofi Oksanen
Sultanbrudens skugga - Assia Djebar
Easter Parade - Richard Yates
Mot ännu en sommar - Janet Frame
Människornas jord - Pramoedya Ananata Toer
Ringens brödraskap - J R R Tolkien

2 kommentarer:

  1. Jag har sagt det förut och jag säger det igen – din boksmak är oslagbar. Eftersom jag fullkomligt älskar Lolita, Darling River, Vägen, Andarnas hus, Utrensning och de böcker jag läst av Yates (ännu inte läst just easter parade dock) så drar jag slutsatsen att jag måste läsa resten på din lista också. Himlen i bay city införskaffade jag nyligen efter att ha läst om den här, antecknar resten inför framtiden (förutom sagan om ringen-boken).

    SvaraRadera
  2. Janet Frame tror jag du skulle gilla. Hon var en mycket speciell författare.

    SvaraRadera