fredag 13 januari 2012

Ur Quinnan och Dr Dreuf

"Det hade varit en lång, tröttande dag,
som vanligt fylld av konsultationer, analyser och hysteriska känsloutbrott,
(ja, känslor, känslor, idel känslor och subjektivitet)
och den gode doktorn,
den kände kvinnoanalytikern,
den välrenommerade kännaren av kvinnan och alla de perverterade vanföreställningar, villfarelser och slumrande lustar som stred om herraväldet i hennes späda kropp och bräckliga sinne,
mannen som vigt sitt liv åt att försöka befria kvinnan ut hennes oändliga psykiska undermålighet,
en liten dvärgaktig gubbstrutt iförd enorma, svartbågade glasögon och skrynklig svart kostym, satt nu djupt försjunken vid sitt ofantliga skrivbord,
med slutna ögon,
och masserade försiktigt tinningarna.
Ty Dr Dreuf,
den store,
hade en antydan till huvudvärk." (sidan 5)

En sån makalös text! Och titta på den fascinerande omslagsbilden av Inger Edelfeldt.


8 kommentarer:

  1. Jag tänkte på dig när jag läste den Jessica, jag tycker att Kandre har en del gemensamt med Jelinek och Stridsberg, uppblandat med lite satir i stil med Liv Strömquist. Oslagbart!

    SvaraRadera
  2. Om jag höll mig med husgudar skulle Kandre vara en av dem, Pixie.

    SvaraRadera
  3. Åh, det låter ju perfekt! Jag har faktiskt blivit tipsad tidigare om Kandre när jag sagt att jag gillar Stridsberg. Har inte läst Jelinek heller faktiskt, men hon står på min (milslånga) vill-läsa-lista. Du skulle nog gilla Birgitta Trotzig också, det har jag nog skrivit förr här, men jag tror verkligen det.

    SvaraRadera
  4. Trotzig har jag ofta i tankarna, ska verkligen läsa ngt av henne snart.

    SvaraRadera