söndag 5 februari 2012

Strändernas svall

Strändernas svall av Eyvind Johnson, utgiven av Repris 2011

I Strändernas svall återberättar Eyvind Johnson myten om Odysseus, en Odysseus som är mänsklig och som plågas av krigsminnen, en Odysseus som slits mellan längtan efter hustrun och hemmet och oro inför hur han ska bli emottagen. Via Odysseus tankar och minnen får vi ta del av berättelsen om hur sköna Helena rövades bort, vilket ledde till 10 års bittra strider mellan greker och trojaner. Till slut segrar grekerna, med Odysseus krigslist (trähästen) och kriget är äntligen slut. På hemresan råkar dock Odysseus ut för många faror och äventyr, han strider mot jättar och älskar med gudinnor. Under tiden väntar hustrun Penelope troget och uppfostrar ensam sonen Telemachos. Penelopes situation är dock mycket besvärlig, hennes hem översvämmas av påträngande friare som vill tvinga henne till giftermål. Sonen ger sig iväg för att försöka leta upp fadern och friarna lägger sig i bakhåll för honom. Odysseus kommer hem i rättan tid, besegrar och dödar alla friarna och återförenas med familjen.

Strändernas svall är en allmängiltig, tidlös berättelse om människans svårigheter att hantera sin fria vilja, benägenheten till onödig grymhet och ånger. Odysseus kan inte glömma de barbariska handlingar han deltog i efter att Troja erövrats, framför allt plågas han av tankar på de dödade spädbarnen. Minnena är påträngande och dyker upp under både sömn och vakenhet. Odysseus drömmer om ett liv i fred, en önskan som går stick i stäv med gudarnas planer. De grekiska gudarna tar stor plats i berättelsen, de ges stor makt av människorna och de roar sig ofta på människornas bekostnad. Framtiden tycks vara förutbestämd, människans lott är att leva de liv gudarna stakat ut.

Berättarperspektivet växlar mellan bokens tre huvudpersoner Odysseus, hustrun Penelope och sonen Telemachos. På detta sätt får vi lära känna alla familjemedlemmarna och uppleva händelserna utifrån deras perspektiv. Personbeskrivningarna är mycket detaljerade, nyanserade och psykologiskt trovärdiga. Genom inre monologer får vi ta del av Odysseus längtan, tveksamhet och ånger. Den ensidigt hjältemodige, listige krigaren lyser med sin frånvaro. Odysseus gestaltas även som en historieberättare som ger åhörarna de magiska berättelser de suktar efter, i stället för krassa realistiska skildringar. Där för blir till exempel ett berg till en cyklop. Penelope skildras med värme och ärlighet. Hon är en kvinna som längtar efter sig make, men samtidigt lockas av tanken på att gifta sig med någon av de unga friarna. Hennes ambivalens gestaltas genom att hon väver sin väv i rask takt under dagen, och ägnar nätterna åt att repa upp.

Texten i romanen är mångordig, detaljerad och omständlig. Inledningsvis upplevde jag den som alltför ordrik. Men mycket snart var jag fast i berättelsen och ville bara fortsätta läsa. Handlingen är spännande, personbeskrivningarna är lysande och växlingen mellan humor och melankoli är fängslande. Sammantaget är Strändernas svall en mycket läsvärd klassiker.

Andra som läst är Eli, Ingrid, CaféCrème.

3 kommentarer:

  1. Lustigt att du skriver om den just idag när jag av olika anledningar tänkte på min gamle lektor i svenska som fick mig att läsa denna bok - det var på gymnasiet och jag tyckte den var fantastisk. Den och också Drömmar om rosor och eld.

    SvaraRadera
  2. Den läst jag i tonåren och det var ju ett tag sen:) så den bara måste jag läsa om. Jag minns att jag var uppslukad av den då.

    SvaraRadera
  3. Drömmar om rosor och eld ska jag skriva upp på min läsa-lista, Eva.

    Dags för omläsning, Nattens Bibliotek!

    SvaraRadera