söndag 4 mars 2012

Jerka om olika smak

Veckans bokbloggsjerka handlar om olika tycke och smak, frågan lyder som följer: "Finns det någon bok som har fått översvallande recensioner men som du själv absolut inte tyckte om?"

Om man läst min blogg länge har man inte kunnat undgå att förstå att jag tycker att Milleniumtrilogin av Stieg Larsson är något av den sämsta smörja jag läst. Romanerna har usel intrig, fylls i stället ut med sex och sadism, och personskildringarna är pinsamt dåliga. Ytterligare en bok jag avskyr är Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa. Och här var det faktiskt inte bara handlingen, utan även författaren som upprör mig. "Den stygga flickan" skildras endast genom mannens ögon, hennes porträtt är ensidigt och ganska ointressant. Den kärlek huvudpersonen Ricardo hyser för flickan har inget med henne som en verklig person att göra, han har blivit besatt av sin föreställning om en spännande flicka han vill äga. Att läsare (och professionella bedömare) identifierar sig med mannen och beskriver detta som en historia om olycklig kärlek övergår mitt förstånd. Och att författaren på slutet stympar "den stygga flickan" på ett vedervärdigt sätt gör mig rasande.

8 kommentarer:

  1. Kul att vi är fler som inte gillar Stieg Larsson!

    SvaraRadera
  2. Den stygga flickan är verkligen styggt skildrad...
    Däremot gillade jag Millenium vad jag minns i alla fall....

    SvaraRadera
  3. Jag har nog läst Millenniumtrilogin, och det var ju OK läsning, men inte tycker jag att den var något jättespeciellt.

    SvaraRadera
  4. Jag vad ska man säga, jag som inte annars tycker om deckare älskade verkligen milleniumtriologin och den stygga flickan, ja den tyckte jag väldigt mycket om, har insett att jag nog är en av få. Tur att vi kan tycka olika :).

    SvaraRadera
  5. Jag tillhörde också dem som inte förstod mig på storheten med Stieg Larssons trilogi. Läste bara första boken, tyckte liksom att det räckte.

    SvaraRadera
  6. Usch, "Stygga flickan" låter förfärlig.

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte ganska bra om Millenium-trilogin, men jag förstår din kritik. Lite too much är det.

    Själv kan jag inte med Sagan om ringen. Jag vet inte hur många gånger jag börjat på den boken, men jag står inte ut med dravlet.

    Ja, och sen har vi Marklund, Mankell och Läckberg och förrestem Kepler också. Me not understand, varför så populära?

    SvaraRadera
  8. Visst är det spännande att vi tycker lika och olika.

    SvaraRadera