söndag 25 mars 2012

Litteraturpriser i parti och minut

Merethe Lindström tilldelades under veckan som gick Nordiska rådets litteraturpris. Jag har tyvärr inte läst eller tidigare ens hört talas om författaren, men när jag läser om hennes roman Dager i stillhetens historie blir jag mycket nyfiken. Det här verkar vara en bok i min smak. Synd att det är så dyrt med norska böcker, jag hade gärna velat läsa den på bokmål.

Vinnaren av årets ALMA-pris har också presenterats, priset gick i år till den holländske författaren Guus Kuijer. "I hans böcker är respekten för barnet lika självklar som avståndstagandet från intolerans och förtryck". Visst låter väl det som en författare man vill stifta bekantskap med? Boken om allting finns numer med på min önskelista.



2 kommentarer:

  1. Blev också nyfiken på båda böckerna. Dock tyckr jag att boken om allting har ett ganska fult omslag.

    SvaraRadera
  2. Ja, omslaget lockar inte. Det tycker jag däremot att Lindströms gör.

    SvaraRadera