lördag 29 december 2012

Kritikertips

Kritikerna listar årets favoriter lite här och där och jag hittar tips på böcker jag får lust att läsa.

Johannes Anyuru: En storm kom från paradisetJohannes Anyurus stora roman om en far som drabbas av diktatorn Idi Amin i 1970-talets Uganda. Litterärt strömförande från första sidan.

Julie Otsuka: Vi kom över havetEn koncentrerad och grym roman om de japanska postorderbrudarnas liv i USA.

Nina Bouraoui: EnstörigBouraoui återvänder än en gång till Alger och berättar om tonåringen Alya. Laddad prosa av en av Frankrikes mest spännande författare.

Paul Harding: Tiden. En storartad och andlöst vackert skriven berättelse om en döende urmakares virvlande minnen från sitt eget och sin epileptiske fars liv på den amerikanska landsbygden.

Hans Fallada: Ensam i Berlin. En skoningslös uppgörelse med naziståren, skriven med våldsam vrede och ohämmat avsky.

Eija Hetekivi Olsson: Ingenbarnsland. En barndomsskildring av en uppväxt i Göteborgsförorterna Gårdsten och Bergsjön på 80-talet.


 
Från DN, SvD, Allehanda,

4 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen inte du ska missa Ingenbarnsland, åh, vad bra den är! Man liksom hetsläser nästan för att den är så speciellt skriven.

    SvaraRadera
  2. Enstörig och vi kom över havet har jag precis frågat förlagen om. Håller med om Ingenbarnsland. Den är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enstörig står faktiskt redan i min bokhylla :)

      Radera