lördag 4 maj 2013

Kapten Nemos bibliotek

Det här blir ingen recension, det blir bara ett entusiastiskt utrop av beundran och kärlek. Mitt första möte med P O Enquist övergick alla förväntningar och då var jag ändå redan innan tämligen säker på att jag skulle gilla. Men Kapten Nemos bibliotek är alldeles extraordinär, den hamnade omedelbart på min absoluta favoritlista. I korthet handlar boken om två pojkar som blandas samman på BB och vid 6 års ålder byter tillbaks till "rätt" familjer. Smärtan och är outhärdlig, boken skildrar svek, galenskap och utsatthet och fångar läsaren i ett plågsamt skruvstäd. Jag har lyssnat på en författaruppläsning och det var en fantastisk, men krävande upplevelse. Den här boken tror jag ska läsas eftersom varje mening innehåller olika vändningar som lätt missas vid lyssning. Nåja, huvudsaken är att man inte missar den här romanen, den tillhör det absolut bästa av svensk litteratur genom tiderna.

Läs gärna en fin genomgång hos Janivarberg.

1 kommentar:

  1. Vilket härligt entusiastisk utrop!
    Nu har du många bra läsupplevelser framför dig - t ex Levis resa och Livläkarens besök. För att inte tala om dramatiken. Själv vill jag gärna läsa de tidigare romanerna som Magnetisörens femte vinter, Nedstörtad ängel och Musikanternas uttåg.

    SvaraRadera