tisdag 1 april 2014

Bokgeografi - Italien

 
Då var det dags för Italien.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Italien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Aeneiden av Vergilius skrevs som imitationskonst under det sista århundradet före Kristi födelse. I eposet förutspår författaren Roms kommande storhet och roll som styrande över stora delar av världen. Även mecenaten Caesar Augustus omnämns som den som skall ena och leda Rom (smart drag). Aeneiden blev oerhört uppmärksammad redan i sin samtid och även vår tids litteraturkritiker utser den till Europas stora klassiker framför andra. Det jag som läsare förvånades över var den psykologiska skärpan och alla nyanserna i personporträtten. Det är framför allt den tragiska kärlekshistorien mellan Aeneas och Dido, drottningen av Karthago, som berör.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Italien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Italienare har tilldelats Nobelpriset i litteratur vid 6 tillfällen och det för dem ganska högt upp på "topplistan". Däremot är det illa ställt när det gäller mitt läsande av dem, jag har bara läst en novell av Pirandello (och den minns jag inget av). Här är alla pristagarna, har ni läst dem? Giosuè Carducci (1906), Grazia Deledda (1927), Luigi Pirandello (1934), Salvatore Quasimodo (1959), Eugenio Montale (1975), Dario Fo (1997)

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Italien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Historien av Elsa Morante finns med på Världsbibliotekets 100-lista och efter bokrean står den äntligen i min bokhylla. Den är en tegelsten, så den kommer nog att få stå ett tag ... Romanen beskrivs som ett "skri av smärta och en protest mot krigets människoslakt. Men under den skakande skildringen finns en vision om att en ­annan värld är möjlig." (Margareta Zetterström i SvD)

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Italien.
Ni kan väl gissa vad som kommer nu? Jajamensan, mer underbar konståkning.


2 kommentarer:

  1. Eftersom jag har svårt att komma på tre böcker på veckans tema - Äventyr - så länkar jag istället till ett inlägg på min blogg där jag skrev om lästrio med temat Rom, apropå bokgeografi - Italien.
    http://enovantadglanta.blogspot.se/2014/03/lastrio-rom.html

    Av de italienska nobelpristagare du läser har jag läst dramatik av Pirandello och Fo. Det var i samband med en kurs i littteratruvetenskap (dramatik) och jag hade nästan glömt det.

    Och Historien av Elsa Morante, den finns med på min Rom-läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske också borde ha en Rom-läslista faktiskt.

      Radera