onsdag 16 april 2014

Fantastiska kvinnor

Jag är just nu inne i ett stim och läser bra böcker om och av kvinnor. Senast igår avslutade jag Sal 2 av Julie Bonnie och var mer lyrisk än vanligt. En recension kommer när jag samlat mig.

Tidigare under veckan läste jag Kvinnan på övervåningen av Claire Messud, en bok jag fortfarande går och tänker på. Det är inte så enkelt att hantera kvinnor som Nora, hon vill inte släppa mig. Intressant nog börjar detta göra mig lite irriterad på henne och mindre benägen till empati.

Mary Jones historia av Elin Boardy är ytterligare ett fint exempel på en kvinnoskildring av intresse. Jag har läst två böcker av henne och har debutromanen Allt som återstår på vänt i hyllan.

Ytterligare en helt fantastisk roman om kvinnor var De kom över havet av Julie Otsuka. Den poetiska texten och det kollektiva berättande lyfte den roman till svindlande höjder. Och hennes nya - När kejsaren var gudomlig - ligger här på en hylla bredvid mig och vinkar lite.

Men innan den ska upp i min famn måste jag läsa ut Revolutionsskrivarna av Nawal El Saadawi - min nobelprisfavorit.


4 kommentarer:

  1. Sal 2 var jag sugen på men man hinner tyvärr inte läsa allt.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Sal 2 innehåller många skildringar av förlossningar och den berörde på djupet. Och så är den fransk och poetisk och helt enkelt underbar.

    SvaraRadera
  3. Boardys Allt som återstår är hennes bästa enligt mig. Jag har läst alla tre av henne.

    SvaraRadera