lördag 24 januari 2015

Men kära Maj

Lyssnar nu till en uppläsning av andra delen i Kristina Sandbergs trilogi om Maj, Sörja för de sina, och lider med Maj i hennes oro att inte duga som mor, som maka, som människa. Hon ställer ju så eländigt höga krav på sig själv och får så bedrövligt lite hjälp av maken och omgivningen. Usch så påfrestande situationen för kvinnor var för inte alls länge sedan. (Nu är den ibland jobbig på andra sätt.) Det jag störde mig lite på i första boken - författarens närvaro med kommentarer utifrån dagens syn och utifrån hennes psykologiska kunskap - upplever jag, nu när jag vant mig, som ett positivt inslag. Och uppläsningen av Andrea Irving tycker jag fungerar mycket bra. Återkommer med mera synpunkter när jag lyssnat till alla delarna.

2 kommentarer:

  1. Jag läste den första för något år sedan och i höst har jag läs del 2 och 3. Läsvärt, verkligen, men jag får se vad du tycker. Ska inte avslöja hur det slutar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen läsvärt. Och så frustrerande att ta del av Majs svåra situation och oförmåga att se utanför sig själv.

      Radera