tisdag 12 april 2011

Topplistan 2011 - den ultimata

Liksom Enligt O strävar jag efter att skapa den ultimata topplistan varje år. Och i år härmar jag hennes (melodifestival)metod att utse en vinnare och två som går till andra chansen per månad. Detta borde göra det hela lätt, eller hur?

Till final
Den ovillige fundamentalisten - Mohsin Hamid (januari)
Anils skugga - Michael Ondaatje (februari)
Kärlekens historia - Nicole Krauss (mars)
Ru - Kim Thúy (april)
Det stora huset - Nicole Krauss (juni)
Historien om det gamla barnet - Jenny Erpenbeck (juli)
Och allt skall vara kärlek - Kristian Lundberg (augusti)
Min kamp 1 - Karl-Ove Knausgård (september)
Som ni säkert förstår - Claudio Magris (oktober)
Korparna - Tomas Bannerhed (november)


Till andra chansen
En gåtfull vänskap - Yoko Ogawa (januari)
Under lejonets blick - Maaza Mengiste (januari)
Agnes Cecilia - Maria Gripe (februari)
Det där som nästan kväver dig - Chimamanda Ngozi Adichie (februari)
Gilles kvinna - Madeleine Bourdouxhe (mars)
Högläsaren - Bernhard Schlink (mars)
Mot ljuset - Elin Boardy (april)
Varför kom du inte före kriget? - Lizzie Doron (april)
Oscar & Lucinda - Peter Carey (maj)
Storm över Frankrike - Irène Némirovsky (maj)
Montedidio - Erri de Luca (juni)
Om inte nu så när - Annika Thor (juli)
Det finns annan frukt än apelsiner - Jeanette Winterson (augusti)
Norwegian Wood - Haruki Murakami (augusti)
Sju år - Peter Stamm (september)
Annie John - Jamaica Kincaid (september)
Gömslet - Miral al-Tahawi (oktober)
Den stora gåtan - Tomas Tranströmer (oktober)
En dåre fri - Beate Grimsrud (november)
Minaret - Leila Aboulela (november)

6 kommentarer:

  1. Jag börjar redan bli förbannad, då februari var en så fantastisk månad, medan jag i mars fick krysta fram kandidater. Riktigt i-landsproblem.

    SvaraRadera
  2. Alla tre kandidaterna i mars har jag missat att läsa, inte bra. :-) Jag som vill läsa allt du läser är en riktig bokstalker (om nu begreppet finns...)

    SvaraRadera
  3. bokbloggsstalker låter inte riktigt bra, hoppas du inte tycker det blir otäckt Lyran ;-)Nu kan jag aldrig mer kommentera här insåg jag just...

    SvaraRadera
  4. Jag sparade Ru till april eftersom jag redan hade "fullt" i mars, O ;-)

    En sådan stalker kan jag nog klara av Anna och t o m tänkas uppskatta :-) Se nu till att läsa marsböckerna, maila mig din adress så ska du få ett ex av Gilles kvinna, jag har fått två och kan tänka mig att avvara ett. Du kommer att gilla...

    SvaraRadera
  5. Tack snälla, det var omtänksamt! Jag mailar gärna min adress.
    Jag ska förfölja lite lagom. lovar!

    SvaraRadera